zaterdag 8 juni 2013

Trendsetter?

In 2006 gold op het kantoor waar ik werkte een enigszins dubbelzinnig kledingvoorschrift.
Op zeer warme dagen mochten mannen mochten geen korte broeken dragen, vrouwen mochten dat wel. Vrouwen mochten ook rokken dragen. Zelfs tegen rokjes bestond geen bezwaar.
Het verhaal ging dat enkele dames, die tegen de top aanschuurden, behaarde mannenbenen afzichtelijk vonden. Op mijn beurt vond ik vele rokjes te klein. De overdaad aan voorbarig en overbodig vrouwenvlees ontnam mij alle werklust.

Korte broeken mochten niet, in een gebouw dat verstoken was van elke vorm van koeling. Maar rokken werden wel toegestaan. Vlug een zwarte effen kilt via het internet besteld, bijpassende zwarte kousen en een Ghillieshirt opgesnord en zo geprobeerd een statement te maken.
De dames met een fototoestel op hun mobieltjes hadden het er maar druk mee.

Een ludieke actie in Zweden zorgt voor misplaatste trots bij mij.
Heel even kwamen de woorden van vriend Adam naar boven:
 
"We don't follow fashion, that would be a joke.
You know we're gonna set them so everyone can take note."

Zweedse machinisten mogen van de directie geen korte broeken meer dragen. Omdat het in de bestuurderscabines van de treinen wel 35 graden kan worden, dragen de mannen nu rokken.


De directie van Arriva in Zweden besloot in 2012 dat machinisten van de Roslagsbanan, een treindienst die in en rond Stockholm rijdt, alleen nog een rok of een lange broek mogen dragen. Korte broeken werden verboden.
Omdat de temperatuur in de bestuurderscabines in de zomer echter op kan lopen tot 35 graden, dragen ook de mannelijke machinisten nu rokken.

De directie heeft besloten de mannen toe te staan de rokken te dragen, omdat ze anders aangeklaagd kunnen worden wegens discriminatie.

Representatief


Volgens een woordvoerder van het bedrijf zien de mannen er nog steeds representatief uit, aangezien de rokken een 'meer formele uitstraling hebben dan korte broeken’. 
In september gaat de directie opnieuw vergaderen over de kledingvoorschriften.

bron: nu.nl

2 opmerkingen:

  1. Hulde aan uw pionierswerk. Hoewel volgens mij deze Zweden geen volgers van uw blog zijn, kan ik uw gepaste trots goed begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De make-up en de broeken zijn ons ook al door de vrouwen afgenomen. Back to basic.
    En daar heb ik geen Frans "Knuppelzeehondenbaby'sdood" Molenaar niet voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen