vrijdag 6 mei 2011

Piet is god

Tijdens mijn geïmproviseerde fietstocht langs Warten, Opeinde, Drachten, De Veenhoop, Aldeboarn en Akkrum, afgelegd op mijn nog altijd prachtige Batavus CS raakte ik, tijdens een korte stop in De Wilgen, in een gesprek met een oudere man.

Het praatje ging al snel over het mooie weer, daar hebben oude mensen patent op. De oude baas wist mij te vertellen dat de wind in de loop van de middag zou gaan draaien. Dat had "hij" gezegd.

En als je in Fryslân woont en je hoort een oud iemand praten over "hij", in combinatie met het weer, dan weet je dat het over Piet Paulusma gaat. Ongeacht of zijn verwachtingen kloppen (want dat blijven het hè, verwachtingen, geen voorspellingen, want dan zou het weer elke dag precies zo zijn als men de vorige avond heeft aangekondigd), deze weerman heeft een plekje naast de troon gekregen van die andere "hij", die door gelovigen met een hoofdletter H wordt geschreven.

Die kudtwindt was inderdaad gedraaid, zodat ik nog een flinke kluif aan de terugreis had. Die Piet toch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten