zaterdag 23 maart 2013

Regels aan je laars lappen

De maximale snelheid waarmee ik mij met een auto op een autosnelweg mag voortbewegen, is in dit land 130 kilometer per uur.
Maar als ik nu twintig procent sneller rijdt, dus 156 km/u en ik rijd vijf mensen dood, de zesde voetganger schamp ik slechts, dan mag ik lekker doorkarren.
Ik verwacht niet dat ik mijn snelheid in de toekomst ga aanpassen en ik kan niet beloven dat ik er meer dan zes doodrijd.
Ik vermoed dat ik mijn rijbewijs kwijt zou zijn. En misschien zou ik bij een andere crimineel in een cel mogen aanschuiven. 

De Nederlandse Aardolie Maatschappij mag de komende 20 jaar 15 miljard kubieke meter meer gas winnen onder en rond de Waddenzee. Minister Kamp van Economische Zaken heeft daarvoor de vergunning aangepast.

Volgens EZ is de nieuwe vergunning een aanpassing aan de bestaande situatie. De NAM won al 20 procent meer dan waarvan werd uitgegaan in de oude vergunning. Het bedrijf had daarvoor toestemming op voorwaarde dat het niet tot extra bodemdaling leidde. Dat was niet het geval.
Op basis van de nieuwe vergunning kan de NAM opnieuw 20 procent meer gaan winnen, maar daarvoor bestaan geen plannen.

De bodemdaling die met de gaswinning gepaard gaat, moet binnen de norm van 6 millimeter per jaar blijven. Als die grens wordt overschreden, wordt de gaswinning verminderd of stopgezet, zegt Economische Zaken.
Zowel het ministerie als de NAM verwacht dat het opschroeven van de gasproductie niet leidt tot meer en zwaardere aardbevingen.

Bron: nos.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten