maandag 17 december 2012

Verboden te lezen (2)

Op de nipper Lolita van Vladimir Nabokov uitgelezen hedenochtend.
Daar ik vandaag een echte rustdag heb, waarbij ik lezen verplicht heb gesteld, was het nodig de laatste bladzijden van dit boek af te werken, om vandaag met een vers boek te beginnen.

Lolita. Tsja.
Middelbare professor met pedofiele voorkeur gaat ten onder aan lust, jaloezie, obsessiviteit en paranoide.
Zeer bloemig en langdradig taalgebruik, een typische stijl voor de periode waarin het is geschreven (jaren 40 en 50).

Ik heb me er enigszins doorheen geworsteld.
Herkende de aspecten van jaloezie en bezitterig gedrag (niet in deze mate overigens), maar gelukkig niet in combinatie met het leeftijdsverschil van man en vrouw en de ziekelijke neiging een minderjarig kind te willen bezitten.

Boek nummer drie in deze reeks is Lady Chatterley's Lover van D.H. Lawrence. Maar gezien de reputatie van dat verhaal weet ik niet of het verstandig is dit boek te lezen in de sauna, met enkel een handdoek voor of een badjas aan.
Ik neem de dikke pil Misdaad en straf van F.M. Dostojevski mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten