zondag 1 april 2012

Regen

Na een periode van droogte vind ik het buiten heerlijk ruiken als het net heeft geregend. Het roept mij bij meteen associaties op met lente of zomer. Maar ja, het ruikt dan vaak ook zo lekker in juist de lente of de zomer.

Op de scheurkalender van Quest kwam ik laatst de vraag tegen: "Hoe komt het dat we na een droge periode regen kunnen ruiken?"
Het antwoord was dat planten hun geurklieren flink laten werken na een regenbui, omdat esoterische oliën uit bladeren los komen door de kracht van de druppels.
Mooi, ruikt goed.
Maar....

We ruiken hoofdzakelijk bacteriën, actinomycetes genaamd. Dat zijn sporen die overleven als het droog is, maar water nodig hebben om te groeien en zich te verspreiden. Zij veroorzaken de heerlijke aardse luchten die we opsnuiven na een lekkere plensbui.

Soms is het jammer dat de wetenschap de leuke dingen in het leven helemaal kapot kan beredeneren.

2 opmerkingen:

  1. Het is ook zo fijn dat jij dit soort wetenswaardigheden met ons deelt ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet dat jij dat fijn vindt.
    Anders had ik dit soort onzinnige mededelingen natuurlijk nooit geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen