vrijdag 13 januari 2012

Kernenergie

Kernenergie.
Dan denk ik aan straling, radioactief afval dat duizenden jaren lang kankerverwekkend zal zijn, Tsjernobyl, Fukushima.
Maar dat denk ik verkeerd. Zegt een karikatuur van het professorpersonage, dat zo uit een James Bondfilm lijkt te zijn gestapt.
Mijn afkeer van kerncentrales en mijn angst voor de onveiligheid van die krengen komt door Dr. No die de Amerikaanse ruimtevaart wil dwarsbomen. Ik ben zo blij dat er geleerde mensen zijn, die precies vertellen waar mijn angsten vandaan komen.

Het is toch levensgevaarlijk dat dit soort knappe koppen het in die branche voor het zeggen hebben. Ik heb er weer een angst bij.

Britse superspion James Bond is verantwoordelijk voor het slechte imago van kernenergie, zegt de voorzitter van de Britse Society of Chemistry.

Professor David Phillips zegt dit naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van Dr. No, de eerste James Bond film. In die film wil superschurk Dr. No met een grote laserstraal de Amerikaanse ruimtevaart dwarsbomen. De straal wordt gevoed door Dr. No's eigen kerncentrale.

Volgens de prof zette deze film de toon voor het slechte imago van kernenergie. "Mensen zijn sceptisch tegenover kernenergie, maar laten we nu eens ja zeggen in plaats van Dr. No!", zegt hij.

Bron: nos.nl

1 opmerking:

  1. Laat deze man a.u.b. een gratis onderkomen naast het reactorvat van Fukushima betrekken. Deze mensen stoppen hun kop zo diep onder het zand. Wat hen betreft is Harrisburg, Tsjernobil, Hirosjima en Nagasaki nooit gebeurd. Ze verdienen er teveel aan om hun visie op de werkelijkheid te houden. En anders moeten ze toegeven dat hun opleiders en wellicht ouders het ongelijk aan hun zijde hadden. En liever de hele wereld dood dan dat toe te moeten geven. Trots heeft zijn prijs.

    BeantwoordenVerwijderen