donderdag 1 september 2011

Hygiëne

De Deense variant van de Voedsel en Waren Autoriteit is veel doortastender dan haar Nederlandse equivalent. Ook serieuzer en opener naar de klant toe. Maar daar heeft de bereidwilligheid van de Deense overheid om mee te werken aan een betere hygiëne en kwaliteit van producten natuurlijk ook mee te maken.
Eerder werd er al vaak melding gemaakt dat Denemarken de Kellogg's Cornflakes in de ban gedaan, omdat die in plaats van de mineraal ijzer echte stukjes ijzervijlsel bevat. In Nederland werd er natuurlijk schande van gesproken, maar tot echte acties is het niet gekomen.

Eén van mijn collegae is abrupt gestopt met het eten van cornflakes van dat merk, een ander is daarna juist begonnen aan een carrière als ijzervreter.

Misschien dat onderstaand nieuwsbericht van foodwatch ook weer mensen aan het denken zet.

Heeft u dat ook wel eens? U geniet in een eetcafé van een heerlijke salade. Tot er ineens een fruitvliegje op uw lepel komt zitten. En nog een. Hè gatver. Hoe schoon is het eigenlijk in dat trendy restaurantje? U kunt niet in de keuken kijken en vindt het ook vervelend om de ober ernaar te vragen. Dus u rekent af en vertrekt.

Lachebekjes
foodwatch wil dat u in één oogopslag kunt zien hoe het is gesteld met de hygiëne in restaurants. Daar bestaat een simpel en doeltreffend systeem voor: het smileysysteem. Dit werkt heel eenvoudig. Op de gevel van een schoon restaurant staat een lachende smiley. En op een vieze eetgelegenheid vind je een bedroefd kijkende smiley.

Tevreden consumenten
In Denemarken werkt dit systeem al bijna tien jaar, tot grote tevredenheid van consumenten: 97% vindt de smileys een goed of zelfs zeer goed idee. Op internet kan iedereen precies nakijken welk restaurant een lachebekje heeft en waar een huilebalkje aan de gevel hangt. En waarom. Het effect is duidelijk: restaurants verbeteren hun hygiëne in de hoop op meer klandizie. De smileys zijn verplicht en gelden ook voor cafetaria's en kantines in bedrijven of instellingen.

Niet openbaar
Waarom voert Nederland dit systeem niet in? Gek genoeg beschikt de overheid wel over de gegevens. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) onderzoekt regelmatig restaurants op hygiëne. Maar de VWA maakt ze niet openbaar en dus wordt u daar geen steek wijzer van. En dat terwijl u er wel voor betaalt: de VWA werkt op kosten van de belastingbetaler.

Zelf kiezen
Absurd, vindt foodwatch. Hoe serieus neemt de overheid onze gezondheid en onze keuzevrijheid eigenlijk? foodwatch wil dat de VWA haar gegevens openbaar maakt. Daar heeft u recht op als consument. Vieze keukens moeten met naam en toenaam voor iedereen te vinden zijn. foodwatch pleit voor een smileysysteem à la Denemarken. Zodat u zelf kunt kiezen waar u lekker én schoon kunt eten.

foodwatch eist openbaarheid
Daarom is foodwatch begin november een Wob-procedure gestart. We vragen het ministerie (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) om álle inspectiegegevens van de VWA over horecagelegenheden, van 2007 tot nu. Welk restaurant is wanneer geïnspecteerd? Wat trof de VWA daar aan? Namen en rugnummers willen we zien. Anders weet u nog niets.

Verplichting werkt
Vrijwillige afspraken werken niet. foodwatch is blij dat ook de horeca ziet dat er veel mis is in haar branche. Maar vrijwillige afspraken lossen dat niet op. Een Australisch onderzoek maakt dat opnieuw heel duidelijk: als voedselfabrikanten zelf mogen beslissen of ze minder zout in hun producten verwerken, daalt het aantal hart- en vaatziekten met 1 procent. Verplicht de overheid ze hiertoe dan daalt dat aantal spectaculair met 18 procent!

Tevreden horeca
De overheid moet gelijke normen stellen aan alle horecagelegenheden, vindt foodwatch. Anders doen alleen de schone, goed scorende restaurants mee. Denemarken laat uitstekend zien hoe verplichte openbaarheid de horeca stimuleert om hygiënischer te worden. Ook de eetgelegenheden zelf zijn blij met de smileys: ruim 80 procent vindt het inmiddels een prima systeem.

Eerste reactie EL&I: Geen stap verder
De (eerste) reactie is binnen! Op 25 januari 2011 heeft de Staatssecretaris van EL&I, dhr. Bleker, ons verzoek ingewilligd. Hoewel, ingewilligd? Het enige wat we toegestuurd kregen was een aantal tabellen met het totale aantal bezoeken aan horecagelegenheden en het aantal maatregelen, opgedeeld per sector. Verder is door het ministerie een stapel besluiten tot (gedeeltelijke) sluiting van horecagelegenheden bijgevoegd. Deze zijn volledig geanonimiseerd en de bijlagen met specificaties van de overtredingen, die in de besluiten worden genoemd, zijn niet meegestuurd.

Oftewel, we zijn helaas nog geen stap verder gekomen. Wat heeft het voor consumenten voor zin om te weten dat er érgens in Nederland een restaurant tijdelijk is gesloten omdat er een muizenplaag is geconstateerd? foodwatch neemt hier geen genoegen mee en vervolgt haar juridische stappen om de gedetailleerde gegevens alsnog boven water te krijgen.

Bron: foodwatch.nl

1 opmerking:

  1. Ik ga heel vaak uit eten en door dat programma van Rob de Geus of hoe 'ie ook heet, moet ik wel eens denken aan de hygiëne in de keuken. Maar eigenlijk wil ik het helemaal niet weten, want vrees dat veel keukens niet superschoon zijn. Hoop dat het meevalt.

    OT: Nog van harte gefeliciteerd! Mijn Google reader gaf vandaag opeens vier feeds van je door met veel vertraging dus! Vandaar dat ik te laat was :-(.

    BeantwoordenVerwijderen