dinsdag 5 juli 2011

Overbuurman

Mijn overbuurman wordt vandaag 60 jaar. Dat geeft niet, maar de hele buurt moet het weten.

Wie is mijn overbuurman?
Zonder te willen verzuipen in vooroordelen, geef ik een beknopte omschrijving.
Hij drinkt graag pils (bier noemt hij dat, maar de kenner weet wel beter), het liefst van een zeer goedkoop merk, zodat hij er zeer veel van kan innemen. Hij bezigt de hele dag schunnig praat en denkt daarmee een soort van Don Juan te zijn. Als ik zijn vrouw goed bekijk, weet ik bijna zeker dat hij haar op die manier heeft versierd.

Hij houdt erg van regelmaat. Als hij 24 uur per dag wakker zou zijn, zouden die 24 uur gevuld zijn met het luisteren naar Nederlandstalige hoempapa.
Hij zit graag in zijn kitscherig aangelegde tuin. Mocht het weer het niet toelaten om buiten te zitten, dan houdt hij met grote regelmaat het groeien en bloeien van zijn bloemen en planten vanachter het grote raam in de gaten. Elke bal van een spelend kind, en van die laatste categorie zijn er nogal wat in onze buurt, dat in zijn tuin beland, wordt resoluut ingenomen vergezeld van een scheldcannonade waar een volwassen kerel bang van wordt.
Fluiten naar 14-jarige meisjes die voorbij lopen/fietsen is een andere vorm om anderen lastig vallen.

Of het nu winter of zomer is, de diesel staat rond zes uur 's ochtends een vol kwartier warm te draaien. Bezoek dat 's nachts naar huis gaat, trakteert de slapende buren op een symfonie aan afscheidsgetoeter. Vier keer, dat is de afspraak.

Afijn.
Deze overbuurman wordt vandaag 60 jaar. Dat geeft niet, maar de hele buurt moet het weten.
Zo stond er gisteravond vanaf 11 uur een enorm opblaasgeval, een man met een pot bier in één van zijn handen voorstellende, met het cijfer "60" op de borst gespeld (niet echt natuurlijk, anders zou de pop lek gaan) in zijn tuintje.
Om de opblaaspop tot volle wasdom te doen komen (en te houden natuurlijk, laten we dat niet vergeten) stond de hele nacht een pomp te zoemen. Zo hard, dat de slaapkamerramen voor de verandering dicht moesten blijven. En dan nog drong het monotone geluid door in de slaapkamer.
Van nachtrust was niet echt sprake.

Maar hij is jarig en dat moeten we allemaal weten.

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n overbuurman ;-). Ik hoop dat 'ie een mooie verjaardag heeft gehad, wel lullig dat de buurt niet uitgenodigd was. Hoewel...het klinkt alsof slapen met een brom minder erg is dan een feestje bij hem vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat u niet zo moet klagen. Want het had nog veel erger kunnen zijn. Stel u voor dat hij ook nog een verjaardagsconcert had gekregen van Dries Roelvink, Wolter Kroes, Jannes of de Toppers.......Dan had u pas reden tot klagen gehad. En waarom heeft u op een onbewaakt moment dan niet de 0 van de 60 afgep(l)akt? Had iedereen kunnen zien wat de emotionele leeftijd van uw buurtgenoot is.

    En mag ik nu ook toeturrun wanneer ik de straat bij u verlaat? Heb ik ZO VAAK al eens willen doen. hehehe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Borg: ik hoop dat het zijn laatste was.

    @ Rino: genoemde kwelgeesten waren inderdaad aanwezig. Dus mag ik klagen, ja? De pop an sich etaleerde zijn emotionele leeftijd al, in mijn ogen.
    Dan mag jij zo vaak als je wilt toeturun. Zijn zegen heb je, blijkbaar

    BeantwoordenVerwijderen