woensdag 5 oktober 2011

Troep van Hero

Lieve lezers, hier een poging om jullie allen weer eens alert te maken op wanproducten in de supermarkt.

Slim hoor, van Hero
Bij Hero hebben ze hele slimme mensen. Die denken diep na over moeilijke vragen. Zoals: hoe verkoop je ordinair appelsap als iets heel bijzonders? 'We stoppen een gewoon vulmiddel (polydextrose, E1200) in de appelsap... pardon, het MULTIFRUITDRANKJE. En dat noemen we dan eh...bifidovezels! Goed voor je weerstand, zetten we op het pak. Wedden dat het verkoopt?!'

We zijn er mee bezig!
De ‘bifido-vezels’ vallen onder de zogenaamde prebiotica. Die kunnen weliswaar obstipatie helpen voorkomen, maar dat ze je weerstand ondersteunen zoals Hero claimt, is wetenschappelijk niet bewezen. Zo oordeelde ook de European Food en Safety Authority al in juni van 2011. Hero weet het best... “We zijn er mee bezig!” Er ligt nu wél een gloednieuwe actieverpakking in de schappen, maar de valse claim is niet veranderd. Wat overigens wel vaststaat is dat het consumeren van commerciële prebiotica kan leiden tot diarree en winderigheid.. Pffrrt…

Weerstands-vitamientjes?
Volgens Hero zijn de toegevoegde vitamines belangrijk voor de weerstand. Maar wie normaal eet, heeft helemaal geen extra vitamines nodig. Bovendien is vitamine A toegevoegd in de vorm van bètacaroteen. Daar heb je twaalf keer zoveel van nodig als van pure vitamine A. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A die volgens Hero 30% procent per glas bedraagt, komt dus feitelijk neer op een schamele 2,5%. En laten die toegevoegde vitamines C en E nou toevallig ook antioxidanten zijn die in de voedingsmiddelenindustrie worden gebruikt om producten lang houdbaar te maken. Dus voor wie waren die vitamientjes ook alweer toegevoegd?

Puur cosmetisch
Vitamine A in de vorm waarin Hero het gebruikt, het synthetische bètacaroteen, is bovendien oranjerood van kleur. Net als het toegevoegde wortelconcentraat. Dat geeft het appelsapje direct een mooi oranje kleurtje. Puur cosmetisch dus!

Waar zijn de appels gebleven?
Op de verpakking toont Hero enthousiast mango, sinaasappel, passievrucht en ananas. Maar het drankje bestaat voor meer dan de helft uit appelsap. En heus niet vers geperst hoor! Neeeee, da's te duur. Hero kiest voor fabrieksmatig geproduceerde sapjes, maar waarom staan die appels – die zo’n belangrijk bestanddeel zijn - dan niet gewoon op de voorkant van de verpakking? Kleine moeite, lijkt ons en direct een stuk transparanter.

Geen suiker (toegevoegd!)
Hero klopt zichzelf hard op de borst door te proclameren dat er geen suikers aan het drankje zijn toegevoegd. Dat suggereert een laag suikergehalte, maar nee hoor! Per 100 ml zit er gewoon 11,3 gram suiker in Fruit & Co. Meer dan een tiende van het drankje bestaat dus al uit suiker. Niet vreemd voor vruchtensappen, maar zo wordt de consument wel weer op het verkeerde been gezet.

Niks vers aan
De marketingmensen van Hero hadden een geweldige ingeving. 'We zetten Fruit & Co in de supermarkt in de koeling, tussen de verse sapjes! Wekken we direct de indruk dat ons drankje ook vers is!' Maar, in hoeverre is er sprake van vers als zowel de appel, de sinaasappel en gedeeltelijk het mangosap uit concentraat komen? Als er synthetische aroma’s worden toegevoegd? Als het drankje wordt gepasteuriseerd? En als er twee antioxidanten in zitten die bedoeld zijn om het 'koelverse sapje' lang houdbaar te maken? Voor marketing een 10, voor misleiding eveneens!

Vezels?
Mocht je nog denken dat je met een glaasje Fruit&CO aardig wat vezels binnenkrijgt: Helaas, volgens de Gezondheidsraad tellen geisoleerde vezels als polydextrose niet mee voor je dagelijkse vezelbehoefte. Deze bieden namelijk niet de bescherming tegen hart- en vaatziekten die producten met oorspronkelijke vezels, zoals volkorenbrood, fruit en groente wel geven.

Bron: foodwatch.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten