woensdag 30 oktober 2013

Nationaal Schoolontbijt

Nationaal Schoolontbijt gekaapt door voedselindustrie



foodwatch vindt goed en gezond eten voor kinderen ontzettend belangrijk. Kinderen stimuleren tot gezond ontbijten is vanuit dat opzicht een goed initiatief. Maar ze blootstellen aan kindermarketing op school is een slecht plan. Het Nationaal Schoolontbijt is een podium geworden voor grote voedselbedrijven die jonge kinderen bestoken met slimme marketingtechnieken.
De overheid moet paal en perk stellen aan kindermarketing. Scholen moeten reclamevrije zones worden. Vind jij dit ook? Doe dan mee aan onze e-mailactie.


Naar de e-mailactie!

Conflicterende belangen
Het Nationaal Schoolontbijt gaat volgende week weer van start. In totaal ontbijten 400.000 kinderen, 200 burgemeesters en tientallen Kamerleden mee. “Het initiatief om kinderen te leren goed te ontbijten is fantastisch. Maar we moeten niet willen dat voedselbedrijven zoals Venz en ERU zich bezighouden met educatie van onze kinderen. Zeker niet op plekken waar ouders geen toezicht hebben. De voedselbedrijven hebben totaal andere belangen dan kinderen écht gezond te laten eten”, zegt Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. “Het Nationaal Schoolontbijt illustreert dit heel duidelijk. Als het Nationaal Schoolontbijt écht het goede voorbeeld wil geven, dan staat er óók groente en fruit op tafel, en géén hagelslag of te zoute smeerkaas.

Ja, ik doe mee!


Mooi evenement, maar waar is het fruit?
Het Nationaal Schoolontbijt is een evenement dat veel mensen aanspreekt. Scholen, burgemeesters, Tweede Kamerleden en zelfs het Koninklijk Huis, ze helpen kinderen graag aan een goed ontbijt. Logisch, want het idee heeft postgevat dat heel veel kinderen 's morgens zonder ontbijt de deur uitgaan. Maar dat blijkt mee te vallen: 4 tot 7 procent van alle kinderen ontbijt niet, de rest wel. De organisatie van het Nationaal Schoolontbijt gebruikt andere cijfers en stelt dat één op de zes kinderen wel eens niet ontbijt.
Veel kinderen tussen 4 en 12 jaar eten wel brood, maar 92 procent eet te weinig groente en 72 procent krijgt dagelijks te weinig fruit. Toch staat op de ontbijttafels van het Nationaal Schoolontbijt niet het fruit dat kinderen zo hard nodig hebben. Wél de onverantwoorde producten van sponsorende voedselbedrijven met vooral brood en broodbeleg. Zo dringt kindermarketing zelfs onze scholen binnen.
Vind jij ook dat kinderen beschermd moeten worden tegen deze kindermarketing? Stuur dan deze e-mail naar het Ministerie van Onderwijs. Samen vragen we de overheid om van scholen reclamevrije zones te maken!


Wie betaalt, bepaalt
Venz, ERU en Appelsientje zijn sponsors van het Nationaal Schoolontbijt. Zij leveren de producten voor het ontbijtpakket en bepalen zo wat een 'gezond' ontbijt is - niet de ouders of de school. Maar de bedrijven doen dit niet voor niets. Hun gespecialiseerde kindermarketeers weten als geen ander hoe belangrijk het is om kinderen al heel jong aan een merk te binden. Met leuke cartoons (Jimmy de muis van ERU), smeerdiploma's (Blue Band) en online games op populaire spellensites (Boterham in de rimboe van Venz op spelle.nl) slagen ze daar aardig in.
De 'educatieve bijdrage' van voedselbedrijven bestaat dan ook vooral uit de promotie van te vette, te zoete en te zoute kinderproducten die oranje of rood scoren in het verkeerslichtsysteem:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten